AKTUALIZACJA z godz. 12:30
Usługa już działa – sukcesywnie przesyłamy do Urzędu Statystycznego informacje o dodaniu i zmianie punktów.
Od godziny 8:00 występują problemy z komunikacją z serwisem WS1, co uniemożliwia przekazywanie informacji o zmianach w numeracji adresowej. Przed godziną 9:00 zgłosiliśmy problem do działu technicznego Centrum Informatyki Statystycznej Głównego Urzędu Statystycznego – czekamy na reakcję i przywrócenie pełnej funkcjonalności usługi.
Będziemy informować o zmianach.
W związku z zaobserwowanymi nieprawidłowościami w procesie zasilania Państwowego Rejestru Granic, uprzejmie informujemy, że stosowne zgłoszenie zostało już przekazane do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Oczekujemy na odpowiedź, która pozwoli określić dalszy sposób postępowania.
Ponieważ gminy otrzymały z Centrum Informatyki GUS wiadomość o treści:
Uprzejmie informujemy, że w celu zwiększenia bezpieczeństwa usługi sieciowej TERYT ws1 obsługa protokołów TLS w wersji starszej niż 1.2 z dniem 1 października 2025 r. przestanie być wspierana. Prosimy o dostosowanie swojego oprogramowania do obsługi wersji TLS 1.2 i wyższej.Przepraszamy za utrudnienia.
informujemy, że komunikacja aplikacji iMPA z usługą GUS TERYT ws1 od początku wykorzystuje protokół TLS 1.2, zatem usługa będzie działać nieprzerwanie również po 1 października i nie jest wymagane żadne działanie w tej sprawie.
Dostaliśmy informacje, że w ostatnim czasie wpływają do Państwa kolejne pisma z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii dotyczące kontroli jakości danych adresowych. Podobna kontrola miała miejsce jesienią ubiegłego roku – więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Z pisma przewodniego dowiadujemy się, że skontrolowano kilkanaście zagadnień, m.in. identyfikatory ULIC i SIMC, zgodności nazw ulic i miejscowości z rejestrem TERYT, kody pocztowe oraz niepoprawne numery porządkowe. Zestawienie rozbieżności dla danej gminy należy pobrać z serwera FTP, zgodnie z załączoną instrukcją.
Podczas weryfikacji szczególnie warto zwrócić uwagę na pozycję "niepoprawne numery porządkowe". Kontrola ta zwraca wszystkie numery niezgodne z obecnie obowiązującym rozporządzeniem ws. ewidencji miejscowości, ulic i adresów, ale nie oznacza to, że wszystkie te adresy są błędne. Co więcej, w znakomitej większości są to adresy prawidłowe, które dalej mogą funkcjonować w ewidencji.
Przypomnijmy, że rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów wyklucza z użycia:
• małe litery,
• litery "I", "O", "Q",
• znaki specjalne, np. "-", "/".
Jeśli więc wskazane jako rozbieżności adresy były nadane wcześniej, na mocy rozporządzenia które dopuszczało użycie konkretnego znaku, to nie ma konieczności ich zmiany. Taką informację znajdziemy też w załączniku do pisma z GUGiKu.
Warto jednak zwrócić, że rozporządzenie z 2004 r. dopuszczało także możliwość zastosowania małej litery – w przypadku numeru nadanego na nieruchomości powstałej w wyniku podziału.
W przypadku wątpliwości lub jeśli w Państwa jednostce zostały wskazane inne rozbieżności zapraszamy do kontaktu na serwis@punktyadresowe.pl. Pomożemy w weryfikacji adresów i ustalenia dalszych działań.
30 czerwca na platformie Zoom odbyło się webinarium podczas którego omówiliśmy bieżące zagadnienia związane z numeracją adresową.
Całe Webinarium zostało nagrane i jest już udostępnione na naszym kanale YouTube.
Odpowiedzi na pytania zadane podczas spotkania dostępne są TUTAJ.
Dziękujemy wszystkim za liczny udział i aktywne uczestnictwo!
| © 2010-2025 GEO-SYSTEM Sp. z o.o. |