W związku z zaobserwowanymi nieprawidłowościami w procesie zasilania Państwowego Rejestru Granic, uprzejmie informujemy, że stosowne zgłoszenie zostało już przekazane do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Oczekujemy na odpowiedź, która pozwoli określić dalszy sposób postępowania.
Ponieważ gminy otrzymały z Centrum Informatyki GUS wiadomość o treści:
Uprzejmie informujemy, że w celu zwiększenia bezpieczeństwa usługi sieciowej TERYT ws1 obsługa protokołów TLS w wersji starszej niż 1.2 z dniem 1 października 2025 r. przestanie być wspierana. Prosimy o dostosowanie swojego oprogramowania do obsługi wersji TLS 1.2 i wyższej.Przepraszamy za utrudnienia.
informujemy, że komunikacja aplikacji iMPA z usługą GUS TERYT ws1 od początku wykorzystuje protokół TLS 1.2, zatem usługa będzie działać nieprzerwanie również po 1 października i nie jest wymagane żadne działanie w tej sprawie.
Dostaliśmy informacje, że w ostatnim czasie wpływają do Państwa kolejne pisma z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii dotyczące kontroli jakości danych adresowych. Podobna kontrola miała miejsce jesienią ubiegłego roku – więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Z pisma przewodniego dowiadujemy się, że skontrolowano kilkanaście zagadnień, m.in. identyfikatory ULIC i SIMC, zgodności nazw ulic i miejscowości z rejestrem TERYT, kody pocztowe oraz niepoprawne numery porządkowe. Zestawienie rozbieżności dla danej gminy należy pobrać z serwera FTP, zgodnie z załączoną instrukcją.
Podczas weryfikacji szczególnie warto zwrócić uwagę na pozycję "niepoprawne numery porządkowe". Kontrola ta zwraca wszystkie numery niezgodne z obecnie obowiązującym rozporządzeniem ws. ewidencji miejscowości, ulic i adresów, ale nie oznacza to, że wszystkie te adresy są błędne. Co więcej, w znakomitej większości są to adresy prawidłowe, które dalej mogą funkcjonować w ewidencji.
Przypomnijmy, że rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów wyklucza z użycia:
• małe litery,
• litery "I", "O", "Q",
• znaki specjalne, np. "-", "/".
Jeśli więc wskazane jako rozbieżności adresy były nadane wcześniej, na mocy rozporządzenia które dopuszczało użycie konkretnego znaku, to nie ma konieczności ich zmiany. Taką informację znajdziemy też w załączniku do pisma z GUGiKu.
Warto jednak zwrócić, że rozporządzenie z 2004 r. dopuszczało także możliwość zastosowania małej litery – w przypadku numeru nadanego na nieruchomości powstałej w wyniku podziału.
W przypadku wątpliwości lub jeśli w Państwa jednostce zostały wskazane inne rozbieżności zapraszamy do kontaktu na serwis@punktyadresowe.pl. Pomożemy w weryfikacji adresów i ustalenia dalszych działań.
30 czerwca na platformie Zoom odbyło się webinarium podczas którego omówiliśmy bieżące zagadnienia związane z numeracją adresową.
Całe Webinarium zostało nagrane i jest już udostępnione na naszym kanale YouTube.
Odpowiedzi na pytania zadane podczas spotkania dostępne są TUTAJ.
Dziękujemy wszystkim za liczny udział i aktywne uczestnictwo!
Minister Rozwoju i Technologii rozpatrzył negatywnie petycję w sprawie wprowadzenia do Prawa geodezyjnego i kartograficznego obowiązku wydania decyzji administracyjnej w wypadku odmowy pozytywnego załatwienia wniosku o ustalenie numeru porządkowego oraz określenia sankcji dyscyplinującej ustalenie numeru porządkowego dla nieruchomości zabudowanej.
W ocenie autora petycji ustawodawca nie przewidział kontroli administracyjnej wykonywania zadania własnego gminy, jakim jest ustalenie numeru porządkowego, oraz sankcji za brak jego realizacji. Podniósł również, że brak konieczności wydawania decyzji negatywnych nie daje możliwości sądownictwu administracyjnemu sprawdzania prawidłowości działania administracji samorządowej w tym zakresie.
Minister nie przychylił się do tej argumentacji. W odpowiedzi wskazał, że co prawda analizowane przepisy nie nakładają na wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) obowiązku wydania decyzji odmawiającej nadania numeru porządkowego, niemniej jednak odmowa dokonywana jest w trybie czynności materialno-technicznych poprzez zawiadomienie właścicieli nieruchomości o tej odmowie.
Zgodnie z art. 47a ust. 5 ustawy Pgik wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają. Zatem zgodnie z powyższym, organ zawiadamia osoby zainteresowane o sposobie załatwienia tego rodzaju sprawy – także negatywnym.
Minister podkreślił także, że zawiadomienie o odmowie nadania numeru porządkowego lub brak jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony organu – jeśli wnioskodawca nie zgadza się z rozstrzygnięciem – można potraktować jako bezczynność organu polegającą na niewypełnieniu obowiązku określonego w art. 47a ust. 5 ustawy Pgik. Z kolei taka sytuacja otwiera wnioskodawcy drogę do złożenia skargi do sądu administracyjnego na bezczynność w przedmiocie ustalenia numeru porządkowego budynku.
Z pełną treścią pisma można zapoznać się TUTAJ.
© 2010-2025 GEO-SYSTEM Sp. z o.o. |